Problémy v logistice, nejednoznačná zadání úloh a zděšení části studentů z dosažených výsledků testů. To jsou největší výhrady, které zaznívají na adresu státních maturit, které mají být uvedeny v život za pár měsíců. Do 15. listopadu si přitom mají studenti závazně vybrat předměty, ze kterých budou skládat zkoušku dospělosti.

Celkem spokojená se cítí studentka českobudějovického gymnázia Česká Veronika Hoffmannová, která si zvolila těžší variantu generálky na státní maturitu. „Kdybych to takhle udělala i u maturity naostro, byla bych spokojená, prošla jsem ze všech předmětů. Celá ta generálka byla celkem v pohodě. Přesto si myslím, že si tím nijak nepomůžeme, protože státní maturita je podobná té, co byla doteď, pořád je to kvůli slohu neobjektivní,“ myslí si Hoffmannová.

Pro mnoho studentů byly ale skutečným šokem výsledky, kterých dosáhli. Z matematiky neuspěla téměř polovina dětí. Špatně dopadly i jazyky.

Možnost, že by se nějak „hýbalo“ s testy, ale organizace CERMAT, která má přípravu a realizaci maturit na starosti, odmítá. „U maturitní generálky si žáci mohli vyzkoušet skutečně maturitní obtížnost testů. Úroveň náročnosti se k maturitě měnit určitě nebude,“ uvedl mluvčí CERMAT Petr Habáň.

Relativně špatné výsledky žáků u generálky byly podle Habáně způsobeny i tím, že neměli probránu kompletní látku, nemají za sebou intenzivní předmaturitní přípravu a neměli dostatečnou motivaci napsat testy co nejlépe. „Výsledek generálky odpovídá patnácti až jedenadvaceti procentům neúspěšných u ostré maturity,“ dodal Habáň.

Jeho slova potvrzují výsledky na školách, kde testy dopadly přiměřeně obvyklým maturitám. „U nás to odpovídá,“ uvedl za Střední zdravotnickou školu a VOŠ zdravotnickou v Českých Budějovicích ředitel Karel Štix. Dodal, že testy neudělali jeden až dva žáci ve třídě.
Ředitelé škol v regionu ale nešetří kritikou na organizaci testů. „Zadávání bylo dost chaotické, ze strany CERMAT nepřipravené,“ nechal se například slyšet Jaroslav Michal, ředitel Střední odborné školy a Středního odborného učiliště v Trhových Svinech. „Kdyby se školy nesnažily a nehonily to, tak by to absolutně nebylo,“ vrací se k testu státních maturit Michal.

„V logistice byly velké problémy,“ zmínila za Gymnázium v Týně nad Vltavou ředitelka Iveta Marečková. „První dva dny byly obrovské problémy. Nechodily kódy k zadávání,“ dodala Marečková na adresu informací, které měly být posílané na mobilní telefony, ale škola je nedostávala.

Našly se ale i školy, kterým se potíže vyhnuly a test státních maturit se tam uskutečnil bez problémů.

Zástupci CERMAT, tvrdí, že problémy nezaznamenala. „Logistika testové dokumentace do škol proběhla bez komplikací, žádné potíže nenastaly,“ uvedl pro Deník tiskový mluvčí CERMAT Petr Habáň. Odmítl i to, že by došlo ke zpoždění při rozesílání výsledků. „Termín, kdy měly školy dostat výsledky svých žáků, byl stanoven na 3. listopad. Žádná změna nenastala, jen byly výsledky uvolňovány postupně, šlo o obrovské množství dat,“ doplnil k informování o testech Habáň.

Informace o výsledcích ale nevybočily z neuspořádaného obrázku státních maturit. „Šetří, kde můžou,“ neodpustila si kritickou poznámku vůči Cermatu Iveta Marečková, ředitelka vltavotýnského gymnázia. Poukázala na to, že výsledky si školy tisknou samy a navíc musejí i určovat, kdo z žáků vlastně v testech uspěl. „Bylo by záhodno, aby to udělali oni,“ dodala Marečková na adresu Cermatu.

Odborná veřejnost je ohledně státních maturit rozdělena nejen na přesvědčené zastánce a odpůrce, ale i na ty, kteří nemají vyhraněný názor. Mnozí oceňují, že stát se pokouší nastavit jednotnou laťku pro maturitní zkoušku.

Výtky ale směřují k tomu, že není zajištěna její další návaznost. Například vysoké školy nemusí brát vyšší úroveň maturit jako podmínku přijetí ke studiu. Nikdo také neřekl, že by třeba měly končit školy, jejichž žáci dosáhnou u maturit prokazatelně špatných výsledků.
Stále častěji se tak ozývají hlasy, že celý projekt je jen dobrým obchodem pro firmy, které státní maturity v nové podobě mají zajišťovat.

EDWIN OTTA
PAVEL ZEMAN