Ovšem ne všude, ale jen na těch problematických úsecích, kde si o značku požádá majitel komunikace. Pokud označenou trasou pojede auto s koly bez zimního vzorku, bude řidič povinen dané místo objet.
I když Českobudějovicko nemá žádná větší horská území, kde se bude novinka využívat nejvíce, je zdei tak šance, že řidiči v regionu na dopravní označení narazí.
„Reálně o tom uvažujeme, že bychom značení opravdu využili,“ řekl včera starosta Horní Stropnice Václav Kučera. „Máme hlavně problematický a nebezpečný úsek, který vede z Horní Stropnice na Hojnou Vodu. I když se údržba silnic za poslední roky hodně zlepšila, tak si myslím, že tato komunikace by si určitě povinné zimní gumy zasloužila,“ doplnil Kučera s tím, že v zimním období mají na dané silnici především problémy linkové autobusy.
Novela silničního zákona počítá s tím, že nové značení by mohlo začít platit od prvního března. Ale ministerstvo dopravy předpokládá, že vzhledem k současnému počasí bude o instalaci značení větší zájem spíše až s příchodem další zimní sezony na konci roku 2008.
Podle odborníků se už řidiči naučili více používat kola se zimním vzorkem, než tomu bylo v minulých letech.
„Je to také dané tím, že se jezdí více do zahraničí, kde tyto systémy fungují lépe než u nás,“ míní vedoucí českobudějovického BESIPu František Špale. „Rozdíl mezi letními a zimními gumami je v zimě opravdu katastrofální. Novela zákona proto není určitě krokem zpátky. Svým způsobem to například pomůže, aby nedocházelo k tomu, kdy nezodpovědný řidič v zimě zablokoval na hodiny celou vozovku,“ dodal Špale.
Také dopravní policie vidí krok ministerstva jednoznačně pozitivně. Podle nich už řidiči přestanou nebezpečné úseky silnic v zimě podceňovat. „Ta benevolence, zda nasadit zimní pneumatiky nebo ne, totiž přivedla řadu motoristů do kritických situací,“ podotkl včera k novelizaci zákona krajský policejní mluvčí Jaroslav Beran a doplnil, že policie bude samozřejmě na dodržování platných značení dohlížet.
Mezi samotnými motoristy ale už takové nadšení z novinky nepanuje. Ti si myslejí, že je to jedno z dalších zbytečných nařízení.
„Myslím si, že to bude jen plýtvání penězi. Mohli by místo zbytečných značek třeba opravit ty díry, co jsou v silnicích nebo udělat dětská hřiště,“ míní profesionální řidič z Českých Budějovic, který si nechává říkat Ventista.
Podle něj způsobí povinná zimní výbava ve vyzančených úsecích firmám i soukromníkům jen starosti a další výdaje, přitom ale nepřinese valný efekt. „My máme ve firmě na naklaďácích univerzály, moc kol na zimu nepřezouváme. Na vybrané linky, co jsou v kopcích nebo v místech, kde bývá namrzlo nebo navátý sníh, má ještě každé auto zvlášť řetězy. Jezdí s nimi kolegové třeba do Krumlova nebo do Zlivi,“ bilancuje dosavadní opatření v zimních měsících. Zavádět jich víc mu připadá na Českobudějovicku zbytečné.
„Já si myslím, že našeho katastru se to dotýkat nebude,“ řekl včera Deníku starosta Nových Hradů Vladimír Hokr. Podle Hokra to bude v okolí Nových Hradů spíše záležitost kraje, kterému zde patří silnice II. a III. tříd, které překonávají větší stoupání. Jedna z nich vede právě do města ve směru od Českých Budějovic. Novohradští mají jen jednu kritickou komunikaci, která je však osazená zákazem vjezdu.
„Nevidím komunikaci v majetku města, pro kterou bychom značku upotřebili, ale zatím jsme to neprojednávali,“ řekl novohradský starosta. Celou záležitost chce však konzultovat s dopravními odborníky Policie ČR. „S dopravními inženýry z Českých Budějovic máme velmi dobrou spolupráci,“ připomněl Hokr. Starosta také upozornil na to, že nové značky a náklady na ně by měly smysl v tom případě, pokud by skutečně podstatně přispěly ke zvýšení bezpečnosti provozu.