Křižovatek bez dopravních značení, kde podle silniční vyhlášky tedy platí tak zvané pravidlo pravé ruky, ve větších městech přibývá. České Budějovice nevyjímaje.

„Ve městě je tento jednoduchý dopravní režim stanoven například v městských částech Rožnov, Krumlovské předměstí, Nemanice, Mladé, Čtyři Dvory anebo Suché Vrbné. Zde je to ale v současnosti předchodně změněno z důvodu rekonstrukce Ledenické ulice a vedení objížďky pro městskou hromadnou dopravu,“ říká vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství na magistrátu Jaroslav Mráz.

„Všeobecně se v současnosti prosazuje snižování počtu dopravních značek, jelikož je město „přeznačkováno“ a dochází tak k narušování základního pravidla. Což je přehlednost a jednoznačnost dopravního režimu v dané lokalitě,“ dodal Mráz.

A odborníci se nad tímto řešením jednoznačně shodují, pro bezpečnost provozu mají bezznačkové křižovatky veliký přínos. „Příklady z Česka i ze zahraničí jasně ukazují, že zavedení přednosti zprava je vysoce účinný a přitom levný způsob zklidnění dopravy, který však může provázet počáteční zmatek. Řidiče je proto třeba včas a výrazně na změnu upozornit, pak opatření funguje bez problémů,“ upozornil Radek Patrný z Nadace Partnerství, která se také zabývá projekty zklidňování dopravy ve městech.

Klidnější provoz

I radnice v pravidle pravé ruky vidí způsob, jak zjemnit motoristický provoz ve městech. „Pravidlo pravé ruky nutí řidiče v každé křižovatce zpomalit a dávat přednost. Místní obyvatelé si na toto řešení zvyknou a po krátkém čase ocení toto zklidnění. Zvýší se bezpečnost, klid v lokalitě, ubyde hluk, exhalace a podobně,“ vyjmenovává výhody přednosti zprava Mrázova kolegyně Hana Zoubková.

Místo, kde bude platit pravidlo pravé ruky, vytipovává autorizovaný projektant s ohledem na dané místo. Nejvhodnější lokality pro toto řešení jsou všeobecně příměstské čtvrti, kde se bydlí a kde je menší provoz.

A jak se s „bezznačkovými“ křižovatkami vypořádávají studenti autoškol?

„Pokud je na toto pravidlo připravujeme už od začátku, nemělo by to dělat problémy. Pochopitelně, že s žáky do těchto čtvrtí jezdíme, a tam přednost zprava určitě patří. Ale určitě už ne na frekvetované křižovatky v centru města, kde jsem slyšel, že i tam by se toto nařízení mělo postupně objevovat,“ míní učitel autoškoly Bohuslav Květon.

Mezi řidiči se názory na křižovatky bez značení liší. Jedněm vadí, když nevědí, jestli jedou po hlavní, nebo po vedlejší. „Mně to ale nevadí, řídím už dlouho a zvykl jsem si. Navíc u nás v Rožnově to takto funguje už déle, takže s tím nemám žádné problémy. A je pravda, určitě to je bezpečnější,“ podotýká řidič Václav Pokorný.