Zrušený okružní spoj chybí v Českých Budějovicích mnoha lidem. Deník kvůli tomu oslovilo i několik čtenářů v rámci projektu „Z očí do očí“, při kterém se redaktoři se čtenáři pravidelně ve středu setkávají.

Podle dopravního podniku mohou cestující využít jiné linky, ale pro řadu cestujících je to slabá náplast za ztracený trolejbus.
Měli by jezdit například linkou číslo 17, ale jak to vidí? „Nepřejte si vyslechnout reakci lidí, kteří cestují tímto spojem a musí čekat u nádraží deset minut na linku číslo dvě, která pokračuje přes město,“ rozhořčeně komentuje změněný jízdní řád Jana Dunovská z občanského sdružení Jihočeští senioři.
Českobudějovický dopravní podnik změnil jízdní řády v prosinci minulého roku. Město zkrátilo dotace na MHD o dvacet milionů korun. Následovalo omezování spojů a některé byly úplně zrušeny.

Třeba zmíněná patnáctka, která mimo jiné z celého města vozila pacienty k nemocnici. Podle dopravního podniku ale mohou cestující pro cestu do nemocnice využít jiné spoje. „Pro spojení ze sídliště Vltava a z centra města lze využít trolejbusovou linku číslo 14, která je zajišťována výhradně nízkopodlažními vozy. Sídliště Máj a Šumava má pak možnost spojení autobusovou linkou číslo 7,“ vypočetl za dopravní podnik Radek Filip, vedoucí oddělení řízení dopravy. Dodal, že zhoršení se dotklo hlavně obyvatel oblasti Palackého náměstí.

Jenže patnáctka chybí i jiným. Třeba těm, kteří s ní byli zvyklí jezdit ze sídliště Máj na nákupy do obchodní zóny u Českého Vrbného. „Ukradli nám ji,“ říká o zrušené lince číslo 15 Zdeňka Hovorková. Spojem městské hromadné dopravy pravidelně a v pohodlí jezdila na nákupy ze sídliště Máj do obchodní zóny u Českého Vrbného. Teď ji čeká přestupování.

Na změnu žehrají i maminky s kočárky a senioři, kteří byli zvyklí využívat zmíněnou linku právě proto, že jezdila po celém městě a nebylo nutné přestupovat.

Změny si všimli i zástupci mladších ročníků. „Městskou hromadnou dopravou občas jezdím od IGY na Branišovskou do školy,“ říká třiadvacetiletý David Šimeček z Českých Budějovic. „Než zrušili patnáctku, tak to šlo bez přestupu,“ dodal Šimeček. Teď ale mladého muže čeká komplikovanější cesta. Musí dojet dvojkou na Mariánské náměstí a potom jít pěšky až k Zelené ratolesti, kde nasedne na ten správný bus. „Trochu mi to vadí, zvlášť teď, když je taková zima,“ poznamenal k nové úpravě Šimeček.

Cestující nejsou nadšeni ani jinými důsledky úsporných opatření. Třeba zrušení nočních linek. „Odbornou část připravuje dopravní podnik,“ uvedl k pravidelným úpravám jízdních řádů Jaromír Procházka. Jako člen rady města patří k několika zástupcům radnice ve vedení firmy.
Ohledně omezování spojů Procházka dodal, že se vycházelo z možností rozpočtu na rok 2010. Dopravní podnik měl uspořit 20 milionů korun. Zrušení patnáctky podle Procházky nejméně postihlo dopravní obslužnost. „Samozřejmě, že se to někoho dotkne,“ uznal ale Procházka.

Stížnosti

Problémy kolem úpravy jízdních řádů jsou znát i při projektu Deníku „Z očí do očí“. Čtenáři si v sídle redakce na náměstí Přemysla Otakara II. při pravidelných středečních setkáních s redaktory již několikrát na úpravy MHD posteskli.
Mnoha lidem z okolí Palackého náměstí například vadí, že ztratili přímý spoj do nemocnice a linka číslo 17 podle nich nenahradila spoj číslo 15 dostatečně. Jenže dopravní podnik upozorňuje, že se nemá jednat o náhradu. „Není pravdou, že zrušená linka číslo patnáct byla nahrazena linkou číslo sedmnáct,“ uvedl vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy Radek Filip.

Dodal, že jde pouze o částečnou náhradu. Zejména na trase Palackého náměstí – Čtyři Dvory. Pro cestu k nemocnici doporučil Filip jet k nádraží a přestoupit na linku číslo 2. „Docházková vzdálenost ze zastávky linky číslo dvě k areálu nemocnice, je podle našeho názoru přijatelná,“ zmínil Filip. Zároveň odmítl možné prodloužení spoje číslo 17 až k nemocnici. „Tím by se zcela ztratil efekt úspory, realizované zrušením linky číslo patnáct,“ uvedl Filip.

Cestující ale vidí šetření města v jiném světle. „Byl to pěkný dárek k Vánocům od města pro důchodce,“ myslí si Jana Dunovská z občanského sdružení Jihočeští senioři.

„Důchodci mají čas, nic nedělají, důchody berou slušné, tak mohou také využít bruslení na náměstí. Opráší stoleté šlajfky a mohou vyrazit. Těšíme se, že si příště bruslení zopakujeme,“ dodala ironicky Dunovská. Chtěla tím naznačit, že za peníze, vydané na adventní bruslení na náměstí, mohla zrušená linka dál jezdit po městě.

Případné změny současného uspořádání přicházejí v úvahu nejspíše až při debatách o novém jízdním řádu, přibližně na podzim.